Spännande uppdrag till en produktkatalog
Många av de jobb som utförs blir av standardmodell. Man vet vad som fungerar och man går lite på rutin - både med ljussättning och gällande perspektiv och djup. Det blir ju bra bilder, men särskilt utmanande blir det inte i längden. Några av oss jobbar mest med produktbilder till kataloger - andra jobbar med mer levande bilder.
Det förra - produktbilder - kan definitiv räknas in som det vi kallar standarduppdrag. Det ska dock inte förknippas med ett sämre jobb, vi gör alltid ett bra jobb och vi försöker - i den mån det är möjligt - att hitta nya infallsvinklar. Ett uppdrags om sticker ut gällande detta gällde en fotografering av produkter inom VVS. Det normala hade varit att vi fotograferat varje produkt rakt av, ljussatt korrekt och fokuserat fullt ut på produkten.
“ Kunden var trött på att katalogen såg likadan ut varje år. Vi valde att fotografera tillsammans med en rörmokare anställd i hans företag i Stockholm. Bilderna fick mer liv - men produkterna var fortfarande i fokus “
Kunden dock - han hade andra visioner. han ville sälja in mer levande bilder. Han sa att han var så trött på att se att varje års produktkatalog såg likadan ut och han ville därför se om vi som fotografer kunde göra någonting annorlunda. Roligt!
Efter lite funderande så föreslog vi att det kanske skulle gå att sälja produkterna i sitt rätta element - en rörmokare som exempelvis skruvar fast en blandare, som kanske sätter dit en ny toalettstol eller som kanske lagar ett läckande rör med hjälp av en ny packning. Hela tiden med produkten i fokus och med vår rörmokare som - så att säga - en del av bakgrunden. Det här var lite lurigt. Produkten måste synas och, det måste synas vad vår rörmokare använder den till. Resultatet? Vi - och kunden - blev väldigt positivt överraskade.
Vår rörmokare kunde förklara varje produkt
En annan talande punkt - och något vi tar med oss i framtiden - var att vi fick en ökad förståelse för vad vi fotograferade. Den rörmokare som deltog i fotograferingen i Stockholm kunde nämligen guida oss på ett bättre sätt. Han kunde peka på vad som var viktigt, vilken del som skulle synas och var denna del skulle placeras in - exempelvis vid ett byte av en blandare. Projektet fick därför lite mer tyngd.
“ Bilderna på vår rörmokare i Stockholm känns mer äkta. Hade vi använt - som normalt - en fotomodell så hade okunskapen lyst igenom och vi hade sett ett sämre resultat “
Granskar man bilderna i efterhand så kan man även se annan sak som fått oss att tänka till. Vår rörmokare vet vad han gör - hade vi haft en fotomodell så hade det känts konstlat och oäkta.
Det är faktiskt en värdefull läxa och lärdom att ta med sig in i framtida projekt. Det går inte att fejka en yrkeskunskap. Om det sedan handlar om att fotografera - som i det här fallet - en rörmokare i Stockholm och de produkter denne använder, eller om att fotografera bakverk från en konditor i Gävle spelar ingen roll. Ibland så är - ursäkta här - ett genuint utseende att föredra framför skönheten hos en modell.
Blev du nyfiken på rörmokare? Gör ett besök på denna sida: http://www.stockholmsrörmokare.se.
Andra inlägg
- Ventilationsföretag gör Stockholms inomhusmiljöer friskare
- Elektriker i Bromma installerar och ger råd
- Det går att sälja en bil som är trasig
- En professionell företagsflytt blir en smidig lösning för moderna kontor
- Kylskåpens roll i restauranger, för kulinariska skapelser
- Att sälja sin bil i Stockholm kan vara lätt
- Energideklaration och hållbar fastighetsutveckling i Göteborg
- IT-support för moderna företag
- Förskolor i Helsingborg som främjar lärande och kreativitet hos barnen
- Solenergi är en viktig del av energiomställningen