Hur marknadsför man en tandläkare?
Skillnaden mellan en tandläkare nu och då är att det numera handlar om att se över sitt eget hem på ett annat sätt. Man måste ha kunder, man måste ha patienter och man kan inte lita på att de kunder/patienter man haft också är återkommande sådana. Förr så gick man till Folktandvården och man hade en och samma tandläkare varje gång. Besöken i fråga handlade uteslutande om undersökningar eller behandlingar.
Idag så handlar det om en helt annan typ av konkurrens. Bara på Södermalm i Stockholm finns det tretton tandläkare på ett dussin och för varje enskild sådan så gäller det att sticka ut, skilja sig från mängden och locka kunderna genom att marknadsföra sin verksamhet. På samma sätt som alla andra branscher alltså. Frågan är bara hur man ska tänka som tandläkare - hur ska man kunna attrahera kunderna?
Fotografera ett bländvitt leende - det säljer
Tre saker är idag lite mer säljande för en tandläkare än andra. Nämligen dessa:
- Fina bilder: Hur säljer man tandkräm, flingor, hudvårdsprodukter och i stort sätt allting annat? En gemensam nämnare är vita tänder. Och, vad kan då vara mer lämplig än att som tandläkare fokusera på detta? Ta foton på dina kunder - gärna före- och efterbilder - som kan visa att du erbjuder exempelvis tandbleknings om en del i din service. Ett bländvitt leende är säljande för alla typer av produkter - men det är bara hos en tandläkare man verkligen kan få ett sådant. Fokusera bilderna på detta. En annan viktig sak skymtade förbi ovan: vilken service ger er mottagning? Vi skulle säga att ett större fokus ska läggas på att marknadsföra den estetiska delen av verksamheten. Tryck hårt på nämnda tandblekning och om ni erbjuder behandlingar med botox och fillers - låt folk få veta detta. Det ligger helt rätt i tiden.
- Priset: Frågar du gemene man på gatan på Södermalm om varför denne inte besöker en tandläkare så kommer han förmodligen att säga att det är för dyrt. Det är en vanlig uppfattning - men den stämmer inte riktigt. En tandläkare sätter sina egna priser och det innebär att det finns dyra såväl som billiga sådana. Håller du lägre priser än dina konkurrenter så kommer detta att vara enormt attraktivt. Tillsammans med proffsiga foton tagna av en riktig fotograf så har du en stor chans att både locka nya- och behålla dina gamla kunder.
- Kvalitet: Naturligtvis så är det viktigaste att man kan ge kunderna det man vill ha. Tandvärk ska kureras, akuta smärtor ska kunna lindras så snabbt som möjligt och det ska finnas specialistvård - exempelvis en möjlighet att sätta in tandimplantat. Det handlar fortfarande om att sätt tandvård och munhälsa i första rummet.
Läs mer om tandläkare och tandvård på http://www.tandläkaresödermalm.biz/.
Andra inlägg
- Ventilationsföretag gör Stockholms inomhusmiljöer friskare
- Elektriker i Bromma installerar och ger råd
- Det går att sälja en bil som är trasig
- En professionell företagsflytt blir en smidig lösning för moderna kontor
- Kylskåpens roll i restauranger, för kulinariska skapelser
- Att sälja sin bil i Stockholm kan vara lätt
- Energideklaration och hållbar fastighetsutveckling i Göteborg
- IT-support för moderna företag
- Förskolor i Helsingborg som främjar lärande och kreativitet hos barnen
- Solenergi är en viktig del av energiomställningen