Fotografering av markiser i Stockholm
Den på förhand lättaste uppgiften kan visa sig vara väldigt svårlöst då det väl kommer till kritan. Ett vanligt jobb som man gjort flertalet innan visar sig bli klurigare än vad man tänkt sig - som fotograf kan man inte lämna någonting halvdant utan man får, i många fall, testa till dess att man verkligen är nöjd. Ett exempel på detta gäller en produktfotografering av markiser som skulle göras åt ett företag i Stockholm. På förhand - lätt. Under själva fotograferingen dock. hur svårt som helst.
Dels så är det svårt att göra markiser rättvisa utan att montera fast dem på husväggen. Du kan inte lägga ut markiser på marken, fota och tro att dessa ska bli säljande och tilltalande för kunderna. Det gjorde att vi fick använda företagets husvägg för att montera markiser allt eftersom.
Märk väl: det gällde tre olika modeller av markiser - annars hade det varit omöjligt. Korgmarkiser, fönstermarkiser och den större som kallas terassmarkis. Vi fotade dessa markiser och i efterhand så lät vi redigera dessa i de färger som företaget hade i sin ägo och till försäljning.
“ Större produkter som markiser bör fotograferas i sin rätta miljö. Kunderna måste få en bild av storleken samt kunna föreställa sig hur dessa markiser skulle passa ovanför sina egna fönster. Det innebar att markiser fick monteras på väggen hos återförsäljaren i Stockholm “
Det andra problemet, det gällde ljuset. I början så skuggades alla bilder ganska kraftigt; solen blev för stark och vi fick inte alls till det. Ibland så går det inte att påverka vädret och kunna få bra bilder hur man än försöker. Vi hade en vägg där vi kunde montera markiser. Olyckligtvis så låg denna vägg i direkt solljus och det kunde inte räddas. Så enkelt var det och vi fick vänta in till dess att solen inte längre gav samma starka sken. Något som tog längre tid än väntat. De markiser vi skulle fota under förmiddagen blev inte färdiga förrän sent på kvällen.
Det är en läxa att lära. Ibland så kan det på förhand lättaste jobbet ta väldigt lång tid - i synnerhet om det handlar om att fota någonting utomhus och som är av en större modell. Mindre produkter kan man alltid fotografera inomhus och i en mer neutral miljö. Större produkter - som i det här fallet; markiser - måste ofta fotas i den miljö de ska placeras i. Man måste som fotograf tänka på hur de som slutligen ska köpa produkten tänker.
Troligt är att om vi fotat dessa markiser liggande på marken så hade kunderna vare sig uppfattat storleken, de hade inte kunnat fantisera hur de skulle passa på deras hus och de skulle - baserat på detta - avstått från att köpa; eller valt att köpa från en återförsäljare vars produktbilder gjorde sina markiser mer rättvisa.
Mer jobb - javisst. Men, produktfotografering ska aldrig ske med tanke på sin egen bekvämlighet. Det är ett uppdrag man gör åt en kund - ett uppdrag som måste bli perfekt.
Mer om markiser: http://www.markisstockholm.nu/.
Andra inlägg
- Ventilationsföretag gör Stockholms inomhusmiljöer friskare
- Elektriker i Bromma installerar och ger råd
- Det går att sälja en bil som är trasig
- En professionell företagsflytt blir en smidig lösning för moderna kontor
- Kylskåpens roll i restauranger, för kulinariska skapelser
- Att sälja sin bil i Stockholm kan vara lätt
- Energideklaration och hållbar fastighetsutveckling i Göteborg
- IT-support för moderna företag
- Förskolor i Helsingborg som främjar lärande och kreativitet hos barnen
- Solenergi är en viktig del av energiomställningen